Tadeusz Różewicz
biografia
Bajki
streszczenie
język polski
Papierowe miasta
streszczenie
Trylogia: Niezgodna
streszczenie
Zniszcz ten dziennik
streszczenie
Piąta fala
streszczenie
Percy Jackson bogowie olimpijscy
streszczenie
Układ Słoneczny
Rola energii słonecznej
Manolin
charakterystyka
język polski
Julia
charakterystyka
język polski
Rodion Raskolnikow
charakterystyka
Sonia Marmieładow
charakterystyka

Więzień labiryntu - James Dashner

14
Zuzanna Olszewska

Czy „The Maze Runner” – bestsellerowa książka Jamesa Dashnera – podpowie jak nie zgubić się w labiryncie?

Jednym z przykładowych pytań na maturze ustnej z języka polskiego było to o znaczenie i występowanie w literaturze motywu labiryntu. Można zauważyć, że w kolejnych epokach, był on interpretowany coraz mniej dosłownie. Starożytny labirynt był miejscem niebezpiecznym i tajemniczym. Za każdym rogiem mogło kryć się zagrożenie, a w centrum labiryntu ukryty był przeciwnik-potwór. Później labiryntem stało się miasto zarówno z bogatymi i eleganckimi dzielnicami jak i dzielnicami nędzy, rozpusty i degeneracji. Labiryntem mogło być także po prostu ludzkie życie, pełne zasadzek, trudnych wyborów i nagłych zmian okoliczności. Można tez uznać, że labiryntem jest nowe, nieznane zagrożenie, na przykład epidemia, wyzwalające w ludziach obce im dotąd uczucia.

„Więzień labiryntu” Jamesa Dashnera łączy ten dorobek literacki i zamyka go w popularnym gatunku science-fiction. Dosłowne ujęcie labiryntu z pewnością jest nawiązaniem do antyku. W pierwszej części trylogii bohaterowie muszą zmierzyć się z ogromną budowlą pełną ciemnych korytarzy i czyhających w nich niebezpieczeństw. Zostają nagle przeniesieni do nieznanego miejsca, a z prawdziwego życia pamiętają tylko własne imiona. Jednak okazuje się, że wyjście z labiryntu wcale nie przynosi wolności. W tomie „Próby ognia” Ziemia jest pogorzeliskiem, a głównym przeciwnikiem bohaterów okazuje się tajna organizacja DRESZCZ. Do tej pory raczej survivalowa stylistyka zmienia się na zaczerpniętą z horroru. Ostatni tom – „Lek na śmierć” – to labirynt, który tworzą przeplatające się i trudne do rozpoznania prawda i kłamstwo.

Chociaż trylogia „Więzień labiryntu” Jamesa Dashnera, podobnie jak inne bestsellery science-fiction dla młodzieży, porusza tematy tajnych organizacji, utraty pamięci, samotności, destrukcyjnego wykorzystania techniki i medycyny, to brakuje w nim głębszego przesłania, filozoficznej refleksji.

Dashner, Więzień labiryntu

Trudno znaleźć cytat, który mógłby stać się mottem. Bohaterowie walczą o przetrwanie i powrót do świata, którego nie pamiętają. Te braki autor próbuje nadrabiać wartką akcją, co z pewnością mu się udaje. Jednak chociaż książki zbierają pozytywne opinie od czytelników na całym świecie, jako trzymające w napięciu, z mocnym zakończeniem, to są raczej grą na emocjach niż opowieściami parabolicznymi.

,,Czasem robią różne rzeczy tylko po to, żebym postąpił odwrotnie niż oni myślą, że ja myślę, że oni myślą, że chcę postąpić''- mówi bohater „Leku na śmierć”. Łatwo się w tym zgubić – zupełnie tak, jak w labiryncie. Wyjście znajdzie się jednak tylko wtedy, gdy nie zgubi się po drodze punktów odniesienia. Nawet jeśli James Dashner o tym zapomniał – nie może zapomnieć czytelnik.

Ocena pracy

Zgłoś błąd

Szukaj materiałów

© 2022 Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Regulamin Polityka prywatności

Porozmawiaj z nami

Wybierz interesujące Ciebie tematy

Dane kontaktowe

!
!
!

Dla firm

!